niedziela, 26 kwietnia 2020

Wędrówka kropli wody

                                 W klasie                                        27 IV 2020 r.
Cel: Poznaję wędrówkę kropli wody
Kryteria sukcesu:
1. Omawiam obieg wody w przyrodzie.
2. Wymieniam sposoby oszczędzania wody.
3. Wyjaśniam pojęcie: kondensacja.

Matematyka
Cel: Dowiem się jak mierzyć płyny.
Kryteria sukcesu:
1. Mierzę płyny.
2. Posługuję się pojęciem litr, pół litra, ćwierć litra.

Zadanie 1
Przeczytaj opowieść kropelki Elementarz Odkrywców s. 8 i odpowiedz na pytania:
1. Co dzieje się z kroplą wody?
2. Jakie stany skupienia ma woda?

Uzupełnij zdania i przepisz je do zeszytu.
..................występuje w trzech stanach skupienia.
W stanie ciekłym jako.............................................
W stanie stałym, jako.............................................…
W stanie gazowym jako......................……………...

Wyjaśnij znaczenie słowa kondensacja i zapisz co ono oznacza.
Wydrukuj wklejkę lub narysuj w zeszycie schemat obiegu wody w przyrodzie.
Obejrzyj film Obieg wody w przyrodzie
Obejrzyj film Jak powstają chmury 
Zadanie 2
Wykonaj zadania z Elementarz odkrywców edukacja polonistyczna s.10-12.

Zadanie 3
Popatrz jak Adam odmierzał wodę - Elementarz Odkrywców Podręcznik s. 40-41

Zapamiętaj! 1 litr zapisujemy w skrócie: 1l
 









Zapamiętaj 
1 litr = 1000 ml
pół litra =500 ml
ćwierć litra = 250 ml


Zadanie 3
Rozwiąż zadania z Elemenatrza Odkrywców ćwiczeniówka  s. 58-59.



Rozwiąż zadanie z treścią. Odpowiedź zapisz w zeszycie.
Kucharka gotowała kompot w dwóch garnkach 5 litrowych. Ile razem
litrów kompotu gotowała kucharka?

Spotkanie Małego Samorządu temat: " Co słychać w naszej klasie?"

Przewodniczący samorządu - proszę o sporządzenie krótkiej notatki, można dodać rysunek. Zdjęcie proszę odesłać do mnie do środy. Spotkanie odbędzie się we środę link do spotkania wyślę w informacji do rodziców.

W domu
Wykonaj na jutro prace przedstawiającą symbole narodowe - technika dowolna. Koniecznie prześlij zdjęcie - najładniejsze prace zostaną umieszczone na stronie szkoły. 

edukarium.pl!Doświadczenia dla chętnych!
Chmura w słoikuDoświadczenie 1 (wymagany nadzór dorosłego) Stwórz chmurę
Materiały: szklana butelka z szeroką szyjką, mała świeczka, arkusz papieru
  1. Przygotuj tubkę zwijając papier i sklej ją dobrze taśmą klejącą.
  2. Poproś dorosłego o zapalenie świeczki.
  3. Weź butelkę do góry nogami. Trzymaj otwór butelki równo nad płomieniem świeczki około 10 sekund. Bądź przy tym bardzo ostrożny. Możesz użyć rękawic kuchennych.
  4. Dokładnie i ostrożnie umieść jeden z końców papierowej tubki w szyjce butelki, a drugim końcem trzymaj ją ustami. Dmuchnij mocno.
  5. Odstaw butelkę od ust. Obserwuj chmurę pojawiającą się w jej wnętrzu.
Wyjaśnienie: Chmury są bardzo ładne i puszyste, gdy je widzimy na niebie. Chmury są dużą ilością skroplonej wody w jednej masie. Te maleńkie krople wody powstają na wskutek parującej wody, lżejszej od powietrza, dzięki temu unoszą się na niebie.

Deszcz w słoikuDoświadczenie 2. Spraw by padało! (wymagany nadzór osoby dorosłej)
Materiały: szklany słoik z metalową pokrywą, kostki lodu, sól, woda
  1. Poproś osobę dorosłą, by zrobiła pięć dziurek w pokrywce słoika.
  2. Ugotuj jedną szklankę wody i przelej ją do słoika.
  3. Umieść pokrywkę do góry dnem na środku słoika tak, by w całości go zakrywała.
  4. Umieść nieco kostek lodu na pokrywce słoika i posyp je solą.
  5. Teraz połóż kolejne piętro kostek lodu na poprzednie posypane solą. Poczekaj kilka minut i obserwuj jak skraplające się kostki lodu wpadają do wody na dnie słoika.
Wyjaśnienie: Para z ciepłej wody podnosi się, podobnie jak woda w sposób naturalny paruje pod wpływem ciepła słonecznego. Lód i sól tworzą obszar o bardzo niskiej temperaturze, zbliżonej do wysokich poziomów atmosfery, w której skrapla się para wodna, zamieniając się w krople wody. Te krople będą się wytrącać i opadać z pokrywki wtedy, gdy będą stawać się cięższe od powietrza. Oto co się dzieje, gdy pada deszcz.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz